Keskisuomalaisen ja Savon Sanomien mukaan EU:n rajavalvontaan suunnitellaan maiden yhteisiä nopeita yksiköitä, joilla tukittaisiin vuotavia rajoja. Käytännössä tämä tarkoittaa ”lentävää osastoa”, joka siirtyisi paikkaamaan pahimpia reikiä sitä mukaa kun niitä ilmaantuu. Vähän arveluttavaa on se, että tarvittaessa rajavartijajoukkoja voitaisiin lähettää myös kriisinhallintaoperaatioihin, mikä tietenkin tarkoittaisi reikien avautumista. Olkoonkin että kriisinhallinnalla pyritään estämään pakolaisuuden syntyä.
Tällainen yhteistyö on sellaista eurooppalaista yhteistyötä, jota tekisi mieli nähdä enemmänkin — yhteisen mantereen ja kulttuuripiirin puolustamista. Suomalainen Suomi eurooppalaisessa Euroopassa on mahdollista vain, jos maamme ja maanosamme pystyy todellisuudessa kontrolloimaan muuttoliikettä. Laiton siirtolaisuus on akuuteimpia ongelmia, ja se onkin saatava kuriin ennen kuin kannattaa ryhtyä toimenpiteisiin löysän lainsäädännön varassa tapahtuvaa massiivista laillista siirtolaisuutta vastaan.
Linnake-Eurooppa on askeleen lähempänä. Hyvä juttu.
Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä, miksi rajavalvonnasta on tehty niin suuri numero. Esimerkiksi Kanarian saarille päätyvät siirtolaislaivat saadaan kiinni Kanarian edustalla, ongelmana tuntuu olevan pikemminkin laittomien maahantulijoiden palauttaminen joka ei ilmeisesti ole automaattinen ja nopea toimenpide.
Julkisuudessahan valvontaa on perusteltu sillä, että tulijoiden laivat ovat usein huonokuntoisia ja Euroopan velvollisuus olisi huolehtia niiden turvallisuudesta. Vastuuta sopisi tässä sälyttää lähtömaiden viranomaisille, joiden katsoisin olevan vastuussa lippujensa alla purjehtivien alusten merikelpoisuudesta ja niiden miehistöjen ammattitaidosta. Mitään konkreettista hätäähän läntisen Afrikan maiden kansalaisilla ei omissa kotimaissaan ole, vaan muuttoliike johtuu aivan muista seikoista.
”Julkisuudessahan valvontaa on perusteltu sillä, että tulijoiden laivat ovat usein huonokuntoisia ja Euroopan velvollisuus olisi huolehtia niiden turvallisuudesta.”
Perustele, miksi olemme vastuussa laittomien maahanpyrkijöiden laivojen kunnosta? Samalla perusteella voisi väittää, että olemme vastuussa ihmiskaupan uhrien maksamista välitysmaksuista jne. jne.
Minä väitän, että me emme voi pelastaa koko maailmaa eikä se ole edes velvollisuutemme. Vuonna 2050 on Afrikan väkiluku 2 miljardia. Kyllä näitä pyrkijöitä tulee olemaan miljoonittain. Kaikista eniten apua tarvitseva aines ei päädy lautoille. Naiset jäävät kuolemaan lastensa kanssa AIDS:iin kun nuoret miehet lähtevät seikkailemaan Eurooppaan. Oman maansa pelastaminen ei heitä kiinnosta pätkääkään.
Oikaisu äskeiseen.
Luin viestisi huolimattomasti.
Viittasit ”huonokuntoisten laivojen korjausvelvollisuudella” julkiseen mielipiteeseen, et omaasi.