Samaan aikaan kun väkivaltarikoksista tuomittuja ulkomaalaisia ei voida karkottaa, valmistelee hallitus perustuslainmuutosta, jotta rikoksesta epäiltyjä syntyperäisiä Suomen kansalaisia voitaisiin karkottaa. Tähän asti kansalaisuus on merkinnyt oikeutta olla omassa kotimaassa. Nyt näyttää olevan parempi olla ulkomaalaisrikollinen, kuin suomalaisepäilty. Olkoonkin että lakiteknisesti karkottaminen ja luovuttaminen ovat eri asioita, on käytännössä kyse samasta asiasta: vastentahtoisesta maasta poistamisesta.
Tyrmistyttävää.
Näyttää siltä, että hallitus oli tosissaan julistaessaan Suomen kuuluvan kaikille. Näyttää myös siltä, että suomalaiset kuuluvat kaikille. Suomalaisista tehdään lainsuojattomia samalla kuin maahan tunkeutunut uuseliitti elää kansan siivellä lain yläpuolella. Vähän niin kuin siirtomaaisäntä siirtomaassa. Uuskolonialismi toimii etelästä pohjoiseen.
* * *
Suomen vahva laillisuusperinne ja perustuslain (tuolloin hallitusmuoto) ehdottomat säännökset ovat suojanneet kansalaisia erilaisilta luovutuspyynnöiltä historian saatossa. Kansalaisuudettomat ovat monesti tulleet luovutetuksi lähipiirin suurvalloille, mutta kansalaisuus on niin ehdottomasti suojellut, että tämän ansiosta Suomen mahdollinen osuus juutalaisten kansanmurhassa jäi toteutumatta. Jos tällaista ehdotonta luovutusestoa ei olisi ollut, kuinka olisikaan käynyt? Kuinka olisi käynyt suomalaisille poliitikoille, sivistyneistölle ja toisinajattelijoille vaaran vuosina ja suomettumisen aikana?
* * *
Pitkään valmisteltu ja vuonna 2000 voimaanastunut perustuslaki ei ehtinyt kauaa vanheta käsiin. Tullessaan poliitikot pitivät perustuslakiuudistusta niin tärkeänä, että jokaisen Suomen kotiin jaettiin itse perustuslaki tekstinä ja sitä selittävä opas. Perustuslaista toivottiin Raamatun viereen asetettavaa jokakodin perusteosta, johon suomalainen voisi luottaa. Ovatko perustuslain säätäjät olleet idiootteja? Miksi he vuosien huolellisen valmistelutyön jälkeen ovat aikaansaaneet sekundaa? Vai onko niin, että keskeiset säädöstyössä vaikuttaneet ovat nyt jääneet sivuun ja valta on siirtynyt uudelle ”tiedostavalle” sukupolvelle, jolta puuttuu historiallinen tietämys ja kyky nähdä kauas tulevaan? Ovatko nykyiset perustuslainmuuttajat pinnallisia carpe diem-hölmöjä?
Vuoden 2000 perustuslakia on toki haluttu muuttaa jo ennen tätäkin, muttei vielä hallituksen voimalla. Yksittäisiä puheenvuoroja ei tässä yhteydessä lasketa. Tänä vuonna tehdyt muutokset taas ovat luonteeltaan teknisiä ja valtioelinten sisäisiä suhteita käsitteleviä. Niitä ei voida pitää merkittävänä.
Sen sijaan kansalaisten perusoikeuksiin tehtävä muutos on merkittävä huononnus, joka sietäisi raueta muttei unohtua. Moisen hankkeen puuhailijat on syytä muistaa.
varmaan ymmärrät ketä ja mitä varten tällainen laki halutaan nyt läpi.
Ei tuohon mitään selvää kohdetta ole. Äkkiä voisi kuvitella, että mahdolliset sotarikolliset ja muut rötösherrat, jotka ovat onnistuneet saamaan Suomen kansalaisuuden olisivat virkamiesten kiikarissa. Tosin kaikista noista rikoksista voidaan tuomita myös Suomessa ja monen maan kohdalla on kahdenväliset luovutussopimukset, jos rikos on tehty toisessa maassa. Myönnetty kansalaisuus taas voidaan myös peruuttaa, jos käy ilmi että se on aikanaan annettu valheellisten tietojen perusteella.
Kriittinen mieli taas keksii kohteiksi sellaiset suomalaiset, jotka täkäläisen lainsäädännön suojissa rikkovat toisessa maassa voimassaolevaa lakia. Tällainen on taas eräänlainen Pandoran lipas tai Troijan hevonen. Tuollainen perustuslaki muutos voi avata ovet ties mille.
Pitäisi ehtiä perehtymään varsinaiseen lakiluonnokseen, jotta pystyisi tarkemmin sanomaan.
Toimimaton linkki:
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=aanestysu&${BASE}=aanestysu&${THWIDS}=0.41/497128&${oohtml}=aax/hex5000&${html}=aax/aax5000&${snhtml}=aax/aaxnosyn&${savehtml}=/thwfakta/aanestys/aax/aax.htm
palauttaa:
…
TRIPhighway
document has expired (errno=2)
prg/highway/src/thwhtml.cpp(3490)
…
Ehkä siten perustuslakimme on expiroitunut.
Katsos. Perustuslaki kyllä toimii, mutta säätäjälinkki näemmä tarvitsee korjaamista.
Tuota lakia voitaisiin soveltaa ainakin sotarikoksista epäiltyihin sellaisissa tilanteissa kuin Suomessa ei henkilöitä voida tuomita. Parempi olisi tietenkin, jos Suomessakin voitaisiin pitää sotarikostuomioistuinta, ja ainoastaan sellaisissa tapauksissa, joissa Suomi ei ole kykeneväinen järjestämään oikeudenkäyntiä, niin voitaisiin luovuttaa epäilty oikeudenkäyntimaahan.
Tärkeätä olisi kuitenkin, että Suomesta ei luovutettaisi ketään maahan, jossa hänen oikeusturvastaan tai ihmisoikeuksistaan ei voida, osata tai haluta pitää huolta.
eipä siihen tarvita kuin Tahtotila Brysselissä ja väljästi kirjoitettu uusi EU-laki jota tulkitaan tiukasti: monikulttuurin vastaisten nettisivustojen, blogien ja järjestöjen pitäjät pidätetään Suomessa ja tuomitaan Haagissa. Jollei jupina hiljene otetaan selville myös nimettömät urputtajat.
Eikö tuo laki sitten mahdollista sen että EU:n kansalainen kuten minä tai sinä, voidaan pidättää epäiltynä yhdessä EU-maassa sanktioidusta rikoksesta ”rasismi whatever” ja tuomita toisessa EU-maassa toisen maan vankilaan neekereiden sekaan.